zondag 4 maart 2018

Ouderentour dag 2

1 maart 2018 JATOPA, De parel van Amsterdam - West



Jatopa, kleinschalig groepswonen



De twee groepen zitten bij elkaar in een van de huiskamers, 13 bewoners, de meesten in een

rolstoel, sommigen met rolator. In een hoek van de kamer is John Manuputty al begonnen
met het spelen van zachte achtergrondmuziek. Iedereen is nog bezig. Pasteitjes, risolles en
lempers doen de ronde, iedereen wordt van koffie of thee voorzien.
 
 Jatopa is kleinschalig groepswonen voor ouderen met een chronische ziekte of handicap.

Twee van de vier groepswoningen in dit complex zijn bestemd voor ouderen met een Indische

of andere Aziatische achtergrond. Twee dochters van bewoners hebben onze komst

georganiseerd. Samen met nog een dochter en een zoon van bewoners hebben ze alles

voorbereid en klaargezet.



In de gang hebben we drie banners van de expositie ‘het favoriete jeugdverhaal’ opgesteld.

Een banner halen we later naar binnen om goed aan de groep te laten zien omdat er twee

bekenden van hen opstaan, twee dochters van bewoners, Patricia en Arletta. 
 


Als John zich voorstelt en zijn naam zegt, reageert een van de bewoners die in Hollandia

John’s vader gekend heeft. Enorm toeval en ook leuk ‘want ik kom niet meer zoveel mensen
tegen die mijn vader gekend hebben’. John zegt  nog tegen de groep: ‘we vergeten wel
allerlei dingen, maar één ding vergeet ik niet, de muziek’ en daar stemt iedereen mee in.


                                                           *****
Terugblik van initiatiefneemster Arletta Kaper en de bewoners van Jatopa




Wat een mooi middag hebben jullie de bewoners bezorgd.
Jullie verhalen, de muziek en het eten van de ketoprak riep bij ons allemaal een gevoel van verbondenheid op.
Het uitwisselen van de herinneringen en ervaringen van onze gedeelde geschiedenis was ontroerend.
‘s Avonds werd er aan tafel nog een keer 'Teran Bulan’ gezongen.

Hier de uitspraken die ik nog verzameld heb bij de bewoners:

“Geweldig !, Echt waar ! Ik heb er van genoten, zo gezellig gehad. Dit blijft mij bij. Verrukkelijk was de Ketoprak.
Zo heerlijk dat ze dat voor ons hebben gemaakt, Als het weer komt ga ik er weer naartoe !’.
Mevrouw W.Bovenkerk-Floris

Fijn om de oude liedjes weer te horen en te zingen.
Wat een mooi filmpje, prachtig getekend.
Mevrouw Agaatsz

Molukse mensen zijn eendrachtig dat vindt ik mooi.
Mevrouw Jacob

Alles was leuk van het verhaal tot en met het eten.
Molukse mensen praten niet veel maar ze zijn allen één !
Mevrouw Albinus

Eenvoudig en goed ! Mooi verhaal. Ik herken bepaalde aspecten uit mijn kindertijd: namelijk dat ik al vroeg moest werken om te kunnen eten.
We hadden een vrij leven in en samen met de natuur.
Ik vond het fijn om de oude liedjes weer te horen. Het was lang geleden dat ik ketoprak had gegeten.
Meneer van der Leden

Mooie meeslepende muziek, ik heb er van genoten !
Mevrouw Peirera

En wat mevrouw Kaper: haar geluk kon niet op, samenzijn, ‘live’ muziek en zingen, gelukkiger kan je haar niet maken.




Nina bobo


Nina bobo, o nina bobo

Kalau tida bobo digigit njamuk

Nina bobo, o nina bobo
Kalau tida bobo digigit njamuk

Marilah bobo nonahku sajang
Kalau tida bob digigit njamuk

Nina bobo, o nina bobo
Kalau tida bobo digigit njamuk …


Geen opmerkingen:

Een reactie posten